mcmc
Kisah Kejayaan

Q2-2019- KISAH KEJAYAAN

CELIK IT – MUHAMMAD HAZIQ MUKHRIZ BIN AZMAN

PELAJAR SEKOLAH MENENGAH

NAMA MUHAMMAD HAZIQ MUKHRIZ BIN AZMAN
 UMUR  10 TAHUN
 AHLI  2018

 

Latar belakang

 Haziq Mukhriz telah berdaftar menjadi ahli Pusat Internet pada penghujung tahun 2018.

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI

Sebelum ini, beliau merupakan seorang pengguna yang pasif. Tidak mempunyai asas dalam penggunaan komputer dan ict. Hanya mengetahui penggunaan youtube sahaja dan bermain permainan game.

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI

Melalui kelas ict yang sering diikuti setiap hujung minggu, adik ini telah mampu untuk menggunakan komputer lebih daripada menonton youtube sahaja. Mampu menaip dan menggunakan komputer dengan baik.

 

 

KEUSAHAWANANNUR AMIRA BINTI ISHAK

AGEN SKINCARE NURRAYSA

NAMA NUR AMIRA BINTI ISHAK
 UMUR  21 TAHUN
 AHLI  2014

 

Latar belakang

Nur Amira merupakan seorang ahli di Pusat Internet Felda Air Tawar 5 sejak tahun 2014. Beliau seorang yang suka kepada kecantikan. Sejak menggunakan produk Nurraysa pada hujung tahun 2018, beliau telah menjadi agen yang sah untuk produk itu memandangkan kualiti produk itu sangat berkesan kepada diri beliau.

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI

 Sebelum penglibatan di PI, beliau mempromosikan produk dengan menyewa tapak jika ada karnival jualan berlangsung selain itu menjual dengan rakan-rakan sekerja.

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI

Selepas beliau mengikuti kelas usahawan di PI, beliau telah berjaya memperluaskan lagi promosi perniagaan melaui facebook . Beliau juga kini lebih berkemahiran dalam mempromosikan produk kecantikan.

 

 

KEUSAHAWANAN – RASHIDAH BINTI AZIZ

PENGUSAHA SALON

NAMA RASYIDAH BINTI AZIZ
 UMUR  30 TAHUN
 AHLI  2019

 

Latar belakang

Pn Rasyidah merupakan seorang anak peneroka Felda Air Tawar 5. Beliau telah belajar mendandan rambut di AIMI ACADEMY. Disebabkan minat dalam bidang ini, beliau telah membuka salon di rumahnya.

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI

Sebelum menggunakan ICT di awal perniagaannya beliau hanya membuat promosi dan menghebahkan pada orang ramai secara bersemuka terutamanya kepada saudara mara, adik beradik dan ahli keluarganya.

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI

Kini setelah menggunakan ICT serta mendapatkan latihan keusahawanan dari Pusat Internet,beliau kini telah mula mempromosikan perniagaan beliau menggunakan media sosial seperti Facebook,Instagram dan Whatsapp. Dengan adanya akaun media sosial ini,beliau telah berjaya mendapatkan pelanggan luar dari Felda Air Tawar 5. Perniagaan beliau juga sudah semakin meluas dan tidak terhad kepada pelanggan sekitar kampung ini sahaja. Beliau juga telah berjaya meningkatkan pendapatan beliau.